SANGGUL LINTANG

Assalamualaikum Readers :)

Gambar : KOSMO Online
Entry hari ni aku nak bercerita tentang sanggul lintang(perhiasan tradisi pengantin Melaka) masih ada lagi ke orang pakai sanggul lintang masa bersanding? Jawapannya, ya masih ada tapi tak sama dengan sanggul lintang dulu2..banyak beza sanggul lintang moden dengan sanggul lintang tradisional ni..kalau yang moden, ringan banyak dan senang nak pakai tapi kalau yang trdisional punya, tu diaaaaaaa lama nak pakai dan berat...actually, aku kalau boleh masa bersanding nanti pun nak pakai sanggul lintang juga..hihihi ::check this out::


Gambar : Lumiere Concept
 Okay, inilah sanggul lintang..hahaha, mcm kat atas tu bukan pulak kan..yang no. 1 tu sanggul lintang moden, kenapa moden? sebab tu jenis yang letak terus atas kepala..yang no 2 pulak, tradisional punya, nampak tak ada bunga-bunga tu? bunga betul tu tau..berat, kena cucuk satu2 tapi hasilnya cun meletop vavabom...kalau nak tau lebih lanjut, korang boleh baca kat SINI ataupun kat SINI


Gambar : Smilestory Studio
Kalau perempuan pakai sanggul lintang, lelaki kena pakai mcm tu..ape namanye aku pun tak tau..tapi secara tradisionalnya macam tu la yang lelaki kena pakai..hehehe..tapi pakai tanjak pun boleh cuma macam tak tradisional Melaka sangatla kan..


Haaaa, kenapa aku nak sangat pakai sanggul lintang kalau aku kahwin nanti? sebabnya mak aku pun pakai masa dia kahwin dulu..lepas je tengok gambar mak aku ni, terus aku 'aim' nak pakai sanggul lintang nanti..abah aku pulak pakai tanjak je..

Jadi, tu sahajala yang aku nak kongsikan, pada rakyat Melaka, marilah kita pakai sanggul lintang..sekali seumur hidup..apa salahnya kan, cantik pun cantik..Raja Sehari kan..(ala-ala Puteri Hang Li Po)..akhir kata :: Selamat Pengantin Baru Adam dan Fiza :) ::


4 comments:

  1. nak pakai jugak! kene cari jejaka melaka la nie~~ ehehehhe
    #gatalnakkawin #hahhahahha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha...silakan shakira hamzah...pewwwiitttt...

      Delete
  2. pehhh dah lama dah tak tengok orang pakai mende ni sekarang kan? :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup...susah nak cari yg ori punya...call semuanya yg moden je belaka..

      Delete